|
2015, 20. lokakuuta
Sonic the Hedgehog – vinhasti pyörivä siili
|
Sega Mega Drive:
SONIC THE HEDGEHOG (Sega Enterprises Ltd., 1991).
Valmistusmaat: Japani, Yhdysvallat.
Julkaisualue: Eurooppa.
Videopelin tuotekoodi: 670-1470-50S.
Genre: 16-bittinen tasohyppely.
Peli englanninkielinen, kansipaperin tekstit kahdeksalla kielellä – mukaan lukien suomeksi.
Takakannen kuvaus: "Iske videopelin nopeuseste auki Sonic Siilellä. Vilahda ohi käyttäen Super Sonic
Kierrehyökkäystä (Super Sonic Spin Attack). Tee surmansilmukka uhmaten painovoimaa. Voit jopa pyöriä
ympäri 360 asteen kiertävässä sukkulassa. Et ole ikinä nähnyt mitään sen kaltaista!"
Segan vastaus Nintendon putkimiehelle
Super Marion ohella Sonic-siili on tunnetuimpia videopelihahmoja,
joten blogin alkutaipaleen kunniaksi ja jo peliyleissivistysmielessä on hyvä esitellä
myös monien hyvinkin tuntemia pelejä ja hieman niiden syntyhistoriaa.
Sega etsi kilpailijaa Nintendon Mario-peleille ja hahmoa,
josta olisi tehty yhtiölle uusi maskotti – ei-niin-iskevän Alex Kiddin syrjäyttäjäksi.
Tehtiin useita luonnostelmia, kuten armadillo, koira, Theodore Rooseveltin näköishahmo pyjamissa
(josta tuli myöhemmin Tohtori Robtonikin pohja) ja ulkonevilla korvillaan esineitä keräilevä jänis.
Lopulta valittiin piikikäs siili, jonka työnimenä oli Mr. Needlemouse.
Sonicin sininen väripigmentti poimittiin sopimaan Segan logoon.
Siilin kengät taas inspiroitiin
Michael Jacksonin kengistä.
Sonicin ensiesiintyminen oli
Rad Mobile arcade-kaahailupelissä.
Sonicin ensimmäinen varsinainen oma peli
Sonic the Hedgehog julkaistiin Euroopassa
Sega Mega Drivelle ja Yhdysvalloissa
Sega Genesikselle 23. kesäkuuta 1991.
Varhaisemmalle 8-bittiselle
Sega Master System -konsolille (joka näki päivänvalon 1986
Pohjois-Amerikassa ja 1987 Euroopassa) peli käännettiin tämän jälkeen ja se julkaistiin
25. päivä lokakuuta 1991. Se oli myös viimeinen Master Systemille julkaistu peli Yhdysvalloissa.
Taustatarinoita tulee turhan harvoin luettua, joten tutustuinpa nytkin ensi kertaa mistä
Sonicissa on varsinaisesti kyse:
"Murskaa Tohtori Robotnik!
Tohtori Ivo Robotnik, hullu tiedemies, sieppaa viattomia eläimiä ja muuttaa ne ilkeiksi roboteiksi!
Vain yksi kova kaveri voi tehdä lopun tämän heikkomielisen tiedemiehen pirullisista suunnitelmista.
Sonic, todella tiukka siili, jolla on pystytukka ja huippunopeuden antavat voimalenkkarit.
Auta Sonicia taistelemaan laumaa metallisia raivopäitä vastaan ja tee silmukka
Super Sonic Kierrehyökkäyksellä. Rynnistä kiemurtelevien tunneleiden läpi ja liidä sudenkuoppien yli ja
väistä palavia kiviä. Pulikoi sitten jäätävien vesien poikki maanalaisissa luolissa.
Jos olet onnekas voit kiertää salaiselle alueelle, missä pyörit ympäri kelluvassa sokkelossa!
Suurin haasteesi väijyy salaisessa laboratoriossa, missä kohtaat itsensä Tohtori Robotnikin kasvoista kasvoihin!
Pyöri avaruuden läpi, kieri kunnes olet pyörryksissä, pelasta eläimet ja sinusta tulee supersankari.
Ole Sonic! Ole Atominen!"
Tarina oli mukava yllätys; Sonicin motiivit ja pelastustoiminta on perin jaloa.
Segan
Sonic the Hedgehog -pelien koukuttavana ja huumaavana valttina on huima nopeus,
jonka siili saavuttaa kaarevia pintoja ja erilaisia aaltomaisia kierteitä, putkia
ja muita tasoja pitkin väkkyränä pyöriessään.
(Sonicin vauhdikas pyöriminen muistuttaa kissastani, joka välillä riehuu pyörremyrskyn lailla.)
Yhdysvalloissa Sega itse mainosti tätä nopeaa rullausta "Blast Processing"-termillä,
jolla yritettiin aikaansaada hypeä konsolin ympärille ja mielikuvissa eroa
kilpailevaan
Super Nintendoon nähden.
Kentissä keräillään kolikoita ja erilaisia bonuksia. Sadasta kerätystä kolikosta saa yhden lisäelämän.
Mutta jos osuu vastukseen, Sonic lentää selälleen ja kaikki kolikot lentävät taivaan tuuliin.
Jos on salaman nopea, saattaa pienen osan kolikoista keretä pelastamaan.
Jos kolikoita ei ole yhtään kerättynä ja osuu vastukseen, niin menettää elämän ja kenttä alkaa alusta
(jos elämiä vielä on jäljellä).
Erilaisia bonuksia on välillä enemmän ja vähemmän piiloteltuina matkan varrelle,
kuten hetken kuolemattomuus teemamusiikin siivittämänä, suoja joka kestää yhden osuman
ja 1xSonic eli lisäelämä.
Maailmojen kolmansien kenttien pomo-taisteluissa pyritään saada osumaa
isoon vastustajaan Sonicin pyöreäpiikkisessä muodossa.
Kun pomo on selvitetty, niin tuhotaan vielä panssarivaunu ja sieltä pulpahtaa hauskasti ilmoille ja
vapauteen kymmeniä jänöjä, possuja ja tipuja.
Pelissä on myös ympäri kierivä erikoiskenttä (Special Stage), jossa kerätään vain kolikoita
ja yritetään välttää punaisena vilkkuvaan ränniin tippumista mahdollisimman pitkään.
Erikoiskentässä on hauskan leijaileva musiikki; sitä alkaa hyräillä ja pääkin heiluu tahdissa mukana.
Sega Mega Driven
Sonicin toisen maailman Marble Zone -luolakentät ovat koko pelin suosikkini.
Niiden "lambadamainen" teema on myös pelin lempimusiikkini.
Tangomainen teema pelimusiikiksi on muutenkin yllättävä valinta.
Ensimmäisten maailmojen lisäksi Labyrinth Zone on erityisesti mieleeni ja siinäkin on tarttuva musiikki.
Joskin ilmakuplien löytäminen ajoissa hapen haukkomisen toivossa onkin paikoin perin stressaavaa
näissä kultaisissa vesipyramideissa.
Sonicin robottivastustajia.
Jos muuten haluat Mega Driven
Sonicissa valita ja hypätä minne kenttään tahansa, tässä vinkkiä:
paina alkuruudussa ylös, alas, vasen, oikea. Kuuluu "kling" ja paina nyt A-pohjaan ja perään Start.
Nyt voit valita kentän.
Siinä missä
Super Mario Bros. on 80-luvun tasohyppely-legenda,
Sonic "keksi pyörän uudelleen" ja on 1990-luvun alun huippuvauhdikas loikkelemisklassikko,
jonka pariin palaa mielellään aina uudelleen.
Vauhtinsa puolesta etenkin Mega Driven version, mutta Segan vanhemmankin
retrokonsolin
Sonic-käännösten ja pelien parissa viihtyy.
SONICIA SEGA MASTER SYSTEMILLÄ
Ensimmäisen
Sonicin 8-bittinen Master System -käännös on varsin omanlaisensa, mutta yllättävänkin vauhdikas.
Grafiikka on mukavan selkeää.
MS-versiossa bonus-taso on pyörivän tason sijaan jousilla päällystetty pomppumaailma.
Master Systemillä jatko-osat
Sonic the Hedgehog 2 (1992)
ja
Sonic the Hedgehog Chaos (1993) ovat myös
arvaten hieman hitaampia Mega Driveen verrattuna.
Vaikka vauhtia jää kaipaamaan,
Chaosta olen pelannut ja se on silti
jokseenkin sopivan rullaava ja mainio; pelinä viihdyttävä.
Siinä Sonicin pelaajapariksi liittyy Tails-kettu.
Chaos julkaistiin ainoastaan Euroopassa 8-bittiselle Master Systemille
(Mega Drive -versiota ei siis ole).
Kannettavat Game Gear -versiot ilmestyivät Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Japanissa.
Jenkeissä Game Gear -peli tunnettiin nimellä
Sonic Chaos.
Muuta aiheeseen liittyvää:
Pelimuseon omistamat Sega Master System -pelit.
[Kiitos syntyhistoria-tiedoista Wikipedialle]
|
2015, 12. lokakuuta
Little Nemo: The Dream Master (NES, 1990)
– unien valtias, Pikku Nemo
|
Nintendo Entertainment System:
LITTLE NEMO: THE DREAM MASTER (Capcom, 1990).
Vuokravideopeli (Yapon – R-kioski, marraskuu 1991)
Valmistusmaa: Japani.
Videopelin tuotekoodi: NES-LN-SCN.
Genre: 8-bittinen tasohyppely.
Peli englanninkielinen, kansipaperin tekstit suomeksi.
Takakannen teksti: "Matka Ihmemaahan!
Little Nemo saa kutsun saapua Unimaan kuninkaallisen linnaan. Onko kaikki vain unta, vai totista totta?
Kun Nemo saapuu Unimaahan, on kuningas Morfeus kidnapattu. Nemo lähtee hurjaan ajojahtiin
vapauttaakseen kuninkaan ja palauttaakseen rauhan maahan.
Unimaassa kaikki on mahdollista! Little Nemo syöttää karkkeja olioille, jotta ne tuhoutuisivat.
Hän opettelee jopa kulkemaan vihollisolioiden kyydissä "jäniksenä".
Uskomaton grafiikka muuttaa unet todeksi!
Hyökkää vihollisten kimppuun namujen voimalla.
Vapauta kauniiden unien kuningas ja kukista Painajaisten Kuningas."
Amerikkalaisen piirtäjän ja animaattorin
Winsor McCayn
Pikku Nemo hyöhensaarilla
(
Little Nemo in Slumberland) sarjakuvia julkaistiin 1905–26 lehdissä
New York Herald ja
New York American.
Jälkimmäisessä lehdessä sarja esiintyi vuosina 1911–14 nimellä
Little Nemo in the Land of Wonderful Dreams.
Kokosivun sarjakuva on todella upeaa jälkeä taiteellisesti, teknisesti ja mielikuvituksellisesti.
Se kokeilee ja hyödyntää sarjakuvan mahdollisuuksia ja rajoja mitä erilaisemmin tavoin.
Kolmiulotteisuus on käsinkosketeltavaa – rakennukset, miljööt ja hahmot miltei hyppäävät ruudusta ulos.
Sarjakuvan sivut olivat suurikokoisia, noin 41x53 senttimetriä.
Sarjaa on on julkaistu kahden kirjan verran Suomessa 1990 ja 1991, mutta valitettavasti vain julkaisu jäi kesken.
Sarjakuvan ohella McCay oli myös animaation pioneeri – 12-minuuttinen mustavalkoinen
Gertie the Dinosaur (1914)
saattaa olla joillekin tuttu esimerkiksi animaation historiaa käsittelevistä dokumenteista.
Se oli ensimmäinen dinosaurus-aiheinen animaatio.
Tutustuin Nemoon luultavasti ensimmäistä kertaa ystäväni sarjakuvaeepoksen kautta,
joka sisälsi suuren osan sarjan tuotannosta.
Pikku Nemosta on tehty myös 80-luvun japanilainen animaatio-sovitus
Little Nemo Adventures in Slumberland (1989)
ja 8-bittisen
Nintendon peli
Little Nemo: The Dream Master (1990), joka perustuu
mainittuun animeen. Tämä yhteys ei ole yleisesti kovin tunnettua.
Ehkä johtuen myös siitä, että hahmojen ulkonäöissä onkin paikoin hieman eroa – sekä kansitaiteessa
ja itse pelin sprite-hahmoissa.
Pelin kansitaide on sympaattinen ja tyylikäs ja se olikin pääsyitä sille, että pelin alunperin hommasin, vaikken
siitä paljoa tiennyt.
Kansi oli lisäksi tuttu
R-kioskin VIP Videoklubin
Avaa videoruutu -lehdistä.
Tälläkin kertaa vuokrapelissä on jenkki-kansi
Capcom USA:n -logoineen,
vaikkakin peli on varsinaisesti
Capcomin julkaisu.
|
Esi-psykedeelisen 1900-luvun alun sarjakuvan tyyliin, peli on todella mielikuvitusrikas
ja tietääkseni varsin uniikki pelityyliltään.
Nemo heittelee ja huumaa sammakoita, liskoja, myyriä, gorilloja, mehiläisiä ja
muita eläimiä rauhoittavia sisältävillä karamelleillaan.
Kolmen karamellin jälkeen eläin nukahtaa
ja sitten hypätään sen kyytiin.
Eläimen roolissa pelissä pääsee eteenpäin helpommin kuin pelkissä Nemon pyjamoissa
ja se on myös useimmissa paikoin välttämätöntä etenemisen kannalta.
Takakannessa virheellisesti
todetaan, että karkkeja syöttämällä oliot tuhoutuvat.
Oikeasti viholliset vain pysähtyvät hetkeksi kun taas ystävällisesti auttavat eläimet lamaantuvat.
|
Finnkino julkaisi Pikku Nemo anime-VHS:n vuonna 1992.
|
Nemossa on kahdeksan erilaista maailmaa: sienimetsä, maaginen kukkien puutarha,
lelujen talo (jossa matkataan veturin selässä), öinen meri,
Nemon jättimäiseltä tuntuva kotitalo, pilvien rauniokaupunki, ylösalaisin oleva Topsy-Turvy
(jossa lennetään mehiläisenä) sekä viimeisenä salamoissa leiskuva painajaisten maa.
Oma ehdoton suosikkini on veturi-jakso.
Maailmoissa etsitään avaimia, jotka on jaoteltu ympäri kenttää.
Sinun tulee löytää kaikki avaimet ja avata niillä kentän lopusta löytyvät ovet.
Tarvittavien avainten määrä vaihtelee kentittäin, eikä niiden
määrää ole kerrottu matkan varrella.
Esimerkiksi se olisi ollut hyödyllisempää tietoa, kuin joka kentän alussa tavatun
auttavaisen hahmon höpsöt jutut. Joka on kylläkin muutoin hauska pikantti höysteensä soppaan
pelimatkan varrelle piristämään. Joka tapauksessa avaimia voikin joutua palata etsimään.
Nemon ystäviä ja vihollisia.
Musiikki on hauskan letkeää, teemaan sopivaa sekä tunnelmaa tukevaa.
Etenkin ensimmäisen ja toisen kentän sekä kuudennen rauniokaupungin raidat svengaavat.
Peli on tasohyppelynä loistava, mutta jälleen aikakautensa videopeleiltä odotetusti
aivan liian vaikea ainakin sunnuntai-pelaajalle.
Hyvä jos toiselle levelille joskus satun pääsemään.
Lapsille suunnatussa pelissä on totisesti riittänyt haastetta.
Vihulaisia satelee jatkuvasti ja epäreiluissakin paikoissa, joissa ei äkkiseltään helpolla
väistöliikettä ehdi tehdä; saati ollenkaan.
Osumaa tulee siis helposti kohdassa jos toisessakin
ja energiaa on alussa vain kolme palkkia.
Positiivisena yllätyksenä pelistä sentään löytyykin koodi, jonka avulla voi hypätä
suoraan haluaamansa kenttään.
Näin ei tarvitse heti lopettaa ensimmäiseen kenttään turhauduttua vaan pääsee tutkimaan vähän muitakin.
Paina alun menu-ruudussa seuraavasti:
Ylös, Select, vasen, oikea, A, A, B.
Kuuluu ääni ja ilmestyy valinta "DREAM SELECT". Nyt voit valita tason painamalla A-näppäintä niin monta kertaa kuin haluat ja
sitten vielä Start.
Vaikeudesta huolimatta pelin muun onnistuneisuuden ja innovatiivisuuden takia en tällä
kertaa verota siitä pisteitä, eli tähtiä ropisee:
PS. Pikku Nemo höyhensaarilla -sarjakuvia voit lukea netissä
englanniksi Comic Strip Libraryssa.
PPS. NES:in pelien manuaalien kuvitukset eivät toisinaan olleet mm. kansitaiteen veroisia.
Aiheeseen suoranaisesti liittymättömänä aasinsiltana,
mutta ei-niin-huippuihin sarjakuvakuvituksiin liittyen,
suosittelen tutustumaan (netistä virallisesti jo kadonneeseen)
Kurja-Ankka-sivuun.
|
2015, 11. lokakuuta
Suomi-peli: Rukki Guards (PC, 1993)
– nuoren atleetin pelianarkiaa
|
Luonnos "Rukki Guards" -pelille tarkoitetusta kotelon kannesta.
Ja pelin vihollishahmoja ominaisuuksineen ja aseineen
("oikeat nimet" on kuvitelmaa).
Pelin mainosteksti: "Neljä vaxia terrorisoi urheilukenttää ja sillä urheilevia koululaisia.
On aika tehdä asialle jotain."
In English: "Sport center has been terrorised by four vaxies (guards).
It's time to do something about it."
Vuonna 1991 sain ensimmäisen tietokoneeni, IBM PS/1:n, jossa oli
80286-prosessori ja taajuus 10 megahertsiä. Koneen mukana
tullut opetusohjelma ja sen yksinkertainen piirustusohjelma vei minut heti mukanaan.
Löysin myös GW-Basic-ohjelmointikielen ja aloin tehdä sillä paljon yksinkertaisia
grafiikka-, ääni-, musiikki- ja hupiohjelmia. GW-Basicista siirryin lyhyen Q-Basic-kokeilun
jälkeen Turbo Pascaliin. Tein paljon pieniä ohjelmia, pelejä ja demoja. Suurin osa projekteista jäi
kesken, koska vaikka osasin ohjelmoida, grafiikan ja musiikin tekeminen on ollut minusta aina hauskinta.
Nykyäänkin on mukava tehdä retro-tyylisiä kuvituksia ja pikselitaidetta 80- ja 90-lukujen
pelien graafisella ilmeellä. (Ja se oman pelin haavekin vielä häämöttää...)
Vaikka suurin osa itse peleistä jäi toteutumatta, on nostalgista käydä läpileikkaus lukuisista
peli-ideoista ja niiden kuvituksista.
Toivon mukaan Teistäkin, arvon lukijat, se on viihdyttävää.
Aiemmin postasin
Kevääntuoja-pelistä ja
siihen liittyvistä sarjakuvista, taiteista ja
fantasiaelokuvasta.
Pelin hahmot: hyppijä-poika, Partasuti, Leuka-Reijo, King Kong ja Nenäkäs.
Rukki Guards (1993) oli ensimmäinen varsinainen peli jonka sain tehtyä valmiiksi asti.
Ohjelmoin sen GW-Basicilla. Taustatarinassa kerrotaan, että olet hyppinyt urheilunkentän
korkeushyppypatjalla ja vaxi huomaa sinut.
Pelissä on neljä kenttää ja neljä vihollista: Partasuti, Leuka-Reijo, King Kong ja Nenäkäs.
Ensimmäisessä tasossa tulee väistellä Partasudin tiiliskiviä niin kauan, että hän väsähtää.
Toisessa tasossa olet autotiellä ja Leuka-Reijo
yrittää tainnuttaa sinut laatikoilla. Kolmannessa tasossa vastustaja on King Kong,
jonka aseita ovat banaanit. Viimeisessä tasossa pitää väistellä Nenäkkään hauleja.
Spritet ja kuvat piirsin ensin Deluxe Paint II:ssa ja sitten kirjoitin ylös jokaisen pikselin,
viivan ja ympyrän vihkoon Basicilla naputtamista varten. Myöhemmissä peleissä pystyin käyttämään
suoraan piirto-ohjelmassa piirtämiäni kuvia ja spriteja Pascalilla, eli ei ollut enää tarpeen
kirjoittaa jokaista pikseliä erikseen.
Pelin inspiroimana tein myös sarjakuvan. Sekä peli että
sarjakuva pohjautuivat “tositapahtumiin”.
Rukki Guardsissa on menu- ja välimusiikit,
sekä tunnusmusiikki, josta en pystynyt tuolloin
PC-Beeperilla ja Basicilla esittämään kuin rumputahdin.
Myöhemmin PC-Speakerilla ja Pascalilla sain käytettyä useampi kanavaisia Fasttracker-musiikkejani
peleissä ja demoissa, mutta suurin osa jäi valitettavasti keskeneräisiksi.
Mutta näistä muista vanhoista peleistä jälleen toiste lisää.
Vaxi solvaa pelaajaa eri tavoin jos hälle häviää. Pelipojan naama on tällöin verillä tai banaanissa.
Kenttien tehtäväkuvaukset. Tehtävänanto-lähestymisen
inspiraation lähteenä oli 80-luvun
Vaarallinen tehtävä TV-sarja;
Jim Phelpsin ja kumppaneiden seikkailut oli ja on vieläkin vakoilusarjojen helmiä.
Vaxien erikoisominaisuuksia. Oma suosikkini on Nenäkkään kirous: "Sättänä!".
Tässä näyte pelin Beeper-äänistä ja musiikeista
MP3:na (kesto 56 sekuntia).
|
"Making of Rukki Guards." Piirsin taustakuvat ja hahmo-spritet Deluxe Paint II:lla, ja sitten kirjoitin
pikselit ja viivat ylös ruutuvihkoon, josta naputin ne lopulta ohjelmoitaviksi GW-Basiciin. Työlästä oli koodaaminen muinoin.
Rukki Guards -pelin taustatarina sarjakuvan muodossa.
...ja vielä luonnosversio vaihtoehtoisella lopulla! (Huomaa myös K-18-version
veriroiskeet.)
Disclaimer: Rukki Guards -peli hahmoineen ja teksteineen
on fiktiivinen. Kaikki mahdolliset olemassa oleviin henkilöihin muistuttavuudet nimissä,
juonessa tai muissa seikoissa on pelkkää sattumaa.
Sekä loppuhuipennuksena, mihinkään liittymättä, Ponne Jarkan "Ongenpöytä".
Tosin huomaa Ongenpöytä-tytön kääntämät kirjaimet:
Rukki Guards – The Battle of Rukki Arena.
Ne varmaan viittasivat pelille suunniteltuun jatko-osaan...
Kuulostaa taistelupeliltä, vaikkapa tyyliin Turtles II: The Arcade Game.
PS. Kauniiksi kirsikaksi kakun päälle vielä teemaan sopiva toinenkin anarkistinen sarjakuva, jonka löysin:
Peace Maker, vuodelta MCMXCIV (tunnetaan myös nimellä
Peace Maker Man).
Vierailemme Edustuskunnassa, jossa tapaamme 80- ja 90-luvun yhteiskunnallisia vaikuttajia, kuten
Esmo LAhon ja jo tuolloin eläkkeellä olleen ex-pressa
Mannun.
(Erikoisesti muuten viimeisessä ruudussa Esmo on itsekin kovasti Baavon näköinen.)
Mutta kas yllättäen, sarjiksessa on myös jälleen mitä ajankohtaisin teema ja vire.
Sillä Esmo LAhohan on pääministööri
Jyrgi SiBilän suurimpia taustavaikuttajia.
Ja esimerkiksi yhteiskuntasopimus oli LAhon jo aikoinaan ideoima ja on
nyt vuoden 2015 Suomessa hänen välillisesti agitoima hankkeensa.
3 KOMMENTTIA:
Joonas –
12.10.2015 klo 22:57
Aivan mahtava menneisyyskatsaus! Erityisesti piismeikkeri nosti hymyn huulille.
Tuohan voisi toimia tosiaan nykyäänkin jossain lehdessä. Nimenomaan tuolla piirustustyylillä.
Jännä juttu miten lapsena/nuorena sitä tekee asioita sen enempää suodattamatta tai turhaa
itsekritiikkiä potematta.
Jukka Eronen –
13.10.2015 klo 11:58
Ideanahan tässä oli tosiaan se, että kanavoin vaxien epäreilun
kohtelun meitä koululaisia kohtaan pelin muotoon.
Joonas –
13.10.2015 klo 13:07
Aivan, ja pilke silmäkulmassa tietenkin :) Hirmunen työ kyllä tossa grafiikan piirtämisessä, kun kaikki muodot pitää koodata. Tuo vanha ruutuvihko numeroineen kyllä kuvaa hyvin pelin tekemisen haastavuutta.
|
2015, 8. lokakuuta
Sega-katalogi vuodelta 1991
|
Löytyi tämä taskukokoinen katalogi jota olen jonkin aikaa etsinyt ja kaipaillut.
Vuodelta 1991. Kyseinen katalogi lienee ensikosketukseni
Segaan (hyvin sopii täten tuo kannen otsikkokin),
joskin Sega Master Systemin ja Mega Driven sainkin hommattua vasta joskus 2000-luvun alussa.
Tämä on tullut varmaan ilmaisjakeluna postitse.
Olin katalogin joskus pistänyt Master Systemin
Sega Chess -pelin koteloon talteen.
Ja hyvä niin, koska olin varmastikin järkeillyt peliboksin uumenista sen vielä joskus paremmin löytäväni,
kuin vaikkapa jostain kirjahyllystä.
Muistelin, että
Castle of Illusion olisi ollut tässä MS:lle, mutta olikin MD-versiona.
Mutta hyvä näinkin.
Mainittakoon vielä, että Sega MS:n kanssa itselläni kävi aikoinaan 2000-luvun alkupuolella
sellainen tuuri, että retropelitavaraa lähdin Leijonien vuotuiselle kirpputorille hakemaan
ja sieltähän Sega Master System alkuperäisessä boksissa lisähärpäkkeineen (Light Phaser, Sega 3D-lasit, pelejä) löytyi.
PS. Enpäs tiennytkään, että
Alex Kidd in Miracle World oli Master Systemiin sisäänrakennettuna pelinä (ks. neljäs kuva).
Pikaisella guuglauksella ilmeisesti löytyi Master System II:sta, mutta myös joistakin eurooppalaisista MS ykkösistä.
Tuossa mainoksessa on ykkösversio Master Systemistä. Mitenköhän peli lähtee päälle jos sellainen ykkös-versiosta löytyy?
|
2015, 5. lokakuuta
Blogin kirjoittajan esittely – pelihistoriani
|
This post in English.
|
Jukka Eronen (Avalkis)
Olen seikkailupelikeräilijä ja tietokonepeliretroilija eteläisestä Suomesta. Myös videopelit kiinnostavat. Olen pelannut tietokonepelejä lapsesta lähtien.
Kaikki lähti kun vaarini osti minulle ensimmäisen oman tietokoneeni vuonna 1991: IBM PS/1:n eli 80286-prosessorisen 10 megahertisen
sympaattisen PC:n.
PS/1 oli aikanaan monipuolinen laite; siinä oli 256:n värin VGA-monitori, 3.5" diskettiasema ja 30 megatavua levytilaa.
Vaikka nuhapumpuksi tuota laitetta saattoi jossain vaiheessa tietokoneiden kehitystilanteessa tituleerata,
kun 386:t, 486:t ja Pentiumit ajoivat tekniikassa Formula 1:n vauhdilla ohi.
(Ensimmäisiä pelejäni olikin Accoladen Grand Prix Circuit vuodelta 1988.)
Pysyin kuitenkin uskollisesti PS/1:n leireissä ja hyppäsin vasta vuonna 1997 suoraan 286:sta Pentium 200MMX:n.
Myös Amiga 500, Commodore 64 ja 8-bittinen Nintendo tulivat aikoinaan tutuiksi.
Jo 80-luvulla ala-asteella oli vanha Commodore, luultavasti C-16, pienellä mustavalkotelkkarilla,
jolla pelattiin Barbariania kasetilta.
|
IBM PS/1 ja Daenerys lohikäärmevauvoineen. Mistä oikein on kyse? Lue postaus Quest of Thrones.
|
PELISUOSIKIT
Suosikkipelejäni ovat erityisesti
Sierran ja
LucasArtsin seikkailut, kuten
King’s Questit,
Leisure Suit Larryt,
Monkey Islandit,
Indiana Jonesit ja
The Dig.
Entisen poliisin
Jim Wallsin luoma
Police Quest: In Pursuit of the Death Angel (AGI)
oli ensimmäinen seikkailupeli omalla koneellani ja se vei heti mennessään.
Vapaasti pelattava maailma, jossa poliisityön ohella saattoi tehdä ja kirjoittaa mitä mieleen
juolahti niin halutessaan, oli hulppea kokemus.
Lyttonin kaupungissakin oli hauska vain ajella ja tutkia eri paikkoja.
(Vaikka se autolla ajo onkin
Police Questien murheenkryyni niin ykkösosan versiossa se oli kuitenkin
myös vaikeudestaan huolimatta hauskaa, tosin kuin VGA-päivitysversiossa ja kolmosessa
joissa se oli aivan suunnatonta tuskaa.)
Muita ensimmäisiä pelaamiani pelejä olivat mm.
Alley Cat,
Frogger,
Test Drive II: The Duel, suomalainen tietovisaklassikko
Nero 2000,
Ski or Die,
Teenage Mutant Hero Turtles,
Silent Service II,
Leisure Suit Larry in the Land of Lounge Lizards,
Pinball Dreams ja
Pinball Fantasies.
Muistorikkaimpia shareware-peleistä ovat
90-luvun modernisoitu Asteroids-klooni
Astro Fire ja fysiikaltaan hienosti ohjelmoitu
Action Supercross (myös nimellä
Elastomania),
sekä suomalaiset
Slicks'n Slide ja
Auts – ensin mainittu koukuttava pikkuautoilu ja jälkimmäinen luolalentely-genren uranuurtaja.
90-luvun myöhemmistä peleistä mainittakoon
Death Rally,
tyylikäs avaruustaistelupeli
Darklight Conflict, futuristinen kaahailu
P.O.D. ja
tuntumaltaan mainio flipperi
Balls of Steel.
Tasohyppelylemppareista mainittaakoon
Bubble Bobble,
Great Giana Sisters,
Prince of Persia ja
Super Mario Bros.
Another World:in tunnelma on todella hieno ja graafinen tyyli elokuvamainen.
Vieraan maailman tuntu on saatu aikaan polygoneilla, muutamalla maanläheisellä värillä ja atmosfääriä tukevilla äänillä.
Puzzle- ja labyrinttipeleistä mainioita olivat
Dimo's Quest,
Dynablaster ja
Supaplex.
Nokkeluuspeli
Tetris ja sen kolmiulotteinen serkku
Welltris ovat toki addiktoineet myös.
Viimeisimpänä villityksenä olen löytänyt
Arkanoid-arkaadipelin vuosien jälkeen uudelleen.
Näistä ja muista peleistä alkoi edelleen jatkunut innostus, ja keräilykin tuli myöhemmin kuvioihin.
Jumiin jäädessä
Pelit-lehden ratkaisujen siivittämänä tuli näitä tahkottua.
Keräilijänä myös roolipelit ovat jo pitkään kiinnostaneet, kuten
Originin Ultima-sarja,
SSI:n 80-luvun fantasiapelit ja
Advanced Dungeons & Dragons -sarja, sekä
J.R.R. Tolkien -aiheiset pelit.
1980-luvun
Suomi-pelejä kerään myös.
VANHAT JA UUDET TIETOKONEAJAT
Oli onnekasta elää noita tietokoneaikakauden varhaisin kulta-aikoja, jolloin kehitys oli huimimmillaan.
Sitä oppi arvostamaan rajallista tekniikkaa ja hyödyntämään sen mahdollisuuksia.
Pystyin jo tuolloin IBM PS/1:lläni tekemään kaikkea sitä mitä nykäänkin, vain pienemmässä mittakaavassa.
Saatoin kirjoittaa, tulostaa, piirtää, animoida, säveltää, pelata,
ohjelmoida, ottaa 14400 kilobaudin modeemilla yhteyden purkkeihin (BBS)...
Noissa tekstimoodisissa koukuttavissa Internetiä edeltävissä verkon esiasteissa tulikin välillä
karmaisevat puhelinlaskut soitettua.
Oman purkin perustamistakin suunnittelin, mutta se jäi testien ja haaveen asteelle
(ohessa
Synchronic BBS ASCII-logo 1990-luvulta).
Aikoinaan monet oppivat vähintään BASIC-ohjelmoinnin perusteet jollekin laitteelle.
Esimerkiksi jo DOS:in käyttö voi tuntua nuoremmista nykyään "koodaamiselta".
Onhan siinäkin toki monimutkaisiakin puolia vaativampaan käyttöön.
Käytin DOS:in laajennaista 4DOS:ia pitkään vielä Windows 95 -aikoinakin, koska tottumuksenkin johdosta
sillä oli nopeampaa ja helpompaa kirjoittaen hoitaa asiansa.
Nykyään käytän PC:n jälkeen Amigaa ja C64:ää tietokoneista eniten.
NES:in peleihin olen erityisesti alkanut tutustua, koska laite jäi aikoinaan osaltani vähemmälle huomiolle.
Nykyään voi olla helpommin sekä tietokone- että konsolipelaaja.
Sega Master Systemiä ja Sega Mega Driveakin tulee välillä pelailtua ja joskus joitakin marginaalisempia koneita.
Olen jämähtänyt 80-luvulle ja 90-luvun alkupoliskolle.
Uus-retro kiinnostaa, mutta muutoin uudet pelit harvemmin pelaamisen kannalta.
Peliuutisia tulee seurattua.
Uutukaisista erityisesti vaikutuksen on tehnyt suomalaisen
Almost Humanin
Legend of Grimrock jatko-osineen.
KERÄILY ALKAA
Pelit tuntuivat jo 2000-luvun alussa nostalgisilta ja retropelikeräilyni alkoi syksyllä 2001.
Aloitin haalimalla Sierran ja LucasArtsin seikkailupelejä. Näitä yhtiöitä monet pitävät seikkailujen kuninkaina.
Ensimmäisiä pelejä kokoelmiin olivat mm.
Leisure Suit Larry 5 ja
The Secret of Monkey Island.
Pelihimo kasvoi ja aloin kerätä lisää ja lisää pelejä eri laitteille. Osaa olin pelannut ennestään ja toisia en. Joistakin kannet sentään olivat tuttuja.
Pikkuhiljaa kiinnostuin roolipeleistä, joista edellä mainittua.
Löysin pelejä kotikaupunkini kirpputoreilta, viikonloppujen pihakirppareilta, elektroniikkamyymälän jäämistöstä ja verkosta.
Löydöt olivat hulppeita ja loistavia varhaisina 2000-luvun aikoina.
Se olikin ideaalia aikaa aloittaa retroilu, joka oli vasta pikkuhiljaa kasvamassa ja kehittymässä laajemman kiinnostuksen kohteeksi.
Parhaimpia löytöjä olivat mm. Amiga, C64, PC, Apple ][, Nintendo ja Suomi-pelejä sisältävät keräilykohteet.
Kokoelma kasvoi huimaa tahtia. Aloin keskittyä erityisesti fantasia-aiheisiin peleihin. Apua keräilyyn
tarjosivat sivustot kuten
Vintage-Sierra,
LucasArts Museum,
Museum of Computer Adventure Game History
ja
Ultima Collectors Guide.
Ne myös inspiroivat ja vaikuttivat keräilypiirieni laajentamiseen.
PELITAIDE
Keräilijänä, taiteen arvostajana ja itsekin tekijänä, minua kiinnostaa varsinaisten pelien ja niiden pikselikuvien
lisäksi erityisesti pelien koteloiden
kansitaiteet ja mukana tulleet manuaalit kuvituksineen, kartat, julisteet, kolikot, trinketit ym. härpäkkeet.
Erityisen kiinnostavia ovat pelien
vaihtoehtoiset kansitaiteet:
luonnokset, kehitysvaiheet ja prototyyppikotelot, sekä muu alkuperäinen kuvitusmateriaali.
Pelien taiteilijat (etenkin kansien kuvittajat) ovat jääneet usein syrjään ja ovat kovin unohdettuja. Heitäkin pyrin tässä blogissa ja sivuston
taiteilijat-osiossa muistamaan ja tuomaan esille eri tekijöitä.
KOTISIVUT JA PELIMUSEO
Vuonna 2001 julkaisin ensimmäiset kotisivuni nimeltä
Synchronic Web.
MBnet-osoitteisella sivustolla oli taidettani, musiikkiani ja keräilysivut, josta
löytyi myös pelimuseosivuston esiaste.
Varsinainen oma
Fantasiaseikkailut-niminen sivustonsa ilmestyi 2005. Se oli visuaalinen ja virtuaalinen versio
fyysisestä museosta, ja sieltä löytyi tietoutta peleistä ja niiden taiteista.
Tämä päivitetty
Fantasiaseikkailut 2.0 -versio ilmestyi 15-vuotisjuhlan kunniaksi 2015.
Sivujen uusin ilmentymä on tämä suomenkielinen blogi (muu sivusto on englanninkielinen).
OMA OHJELMOINTI, TAIDE JA MUSIIKKI
Omia pelejä tuli aikoinaan ohjelmoitua, joskin ne jäivät usein kesken.
Aloitin 1991 GW-Basic 3.22:lla ja tein monia grafiikkaohjelmia, PC beeper musiikkeja ja tikku-ukkoanimaatioita.
1993 sain Turbo Pascal 6.0:n ja myöhemmin 7.0:n, jotka olivat suuri harppaus
ohjelmointikielen suhteen. Aloin myös säveltää FastTracker 1.01:lla ja PC Speakerilla.
1996 sain DAC:in (Digital to Analog Converterin), mikä paransi äänenlaatua huomattavasti,
ja saatoin ruveta käyttämään vahvistinta kaiuttimineen.
Tein paljon grafiikkaa, musiikkeja ja ääniä erilaisiin omiin peliprojekteihin, mutta
valitettavasti monet jäivät kesken. Täältä löytyy joitakin
screenshotteja.
Haaveena on vielä joskus tehdä jokin näistä tai muu retropeli loppuun...
Nykyään teen omaa
pelien pikselitaidetta, animaatioita,
scifi- ja fantasiaelokuvia, taidetta, sarjakuvia, ja sävellän musiikkia.
Voit tutustua niihin lisää osoitteessa
www.jukkaeronen.com
Lisäksi olen innostunut tekemään klassikkopeleistä inspiroitunutta
retro-pelien fanitaidetta,
kuten kuviteltuja pelejä ja Lego-pikselipalikkajuttuja.
Blogissa on tarkoitus pelikoodaamisiakin lisää muistella.
Mm. peleistä inspiroituneita keskiaika- ja ambient-sävellyksiäni löytyy
sivuston
musiikki-osiossa.
Kiitos vierailustasi – mukavia ja nostalgisia retro-hetkiä blogin ja sivujen parissa!
PS. Avatar-kuvassani on Avalkis, lohikäärmeen ja peuran risteytys Kevääntuoja-fantasiamaailmastani.
EDIT 2.12.2016: Synchronic ASCII-kuva lisätty.
EDIT 5.10.2015: Teksti aloitettu.
EDIT 9.10.2015: Tekstiä päivitetty ja kuvia lisätty.
EDIT 10.10.2015: Tekstiä päivitetty.
EDIT 20.10.2015: Tekstiä päivitetty (Another World).
|
2015, 3. lokakuuta
Super Mario Bros. (NES) – ikivihreää pomppimista
|
Nintendo Entertainment System:
SUPER MARIO BROS. (Nintendo, 1985). Vuokravideopeli (Yapon – R-kioski, 1989)
Valmistusmaa: Japani.
Videopelin tuotekoodi: NES-SM-EEC.
Genre: 8-bittinen tasohyppely.
Peli englanninkielinen, kansipaperin tekstit suomeksi.
Takakannen teksti: "OLETKO VALMIS KAIKKIEN AIKOJEN SEIKKAILUUN?!?
Onko Sinussa tarpeeksi Mariota suuren salaisuuden selvittämiseen?
Nyt olisi korkea aika päättää uskallatko lähteä leikkiin mukaan. Joudut seikkailemaan läpi
ihmeellisten kaupunkien, joudut uimaan vihollisia kuhisevan meren halki, joudut taiteilemaan korkealla
ilmassa yhä hurjempia vihollisia vastaan kunnes lopuksi putoat syvälle maan alle ja saat
kiukkuiset vartijat niskaasi.
Matka on pitkä ja vaikea, mutta Sinä Super Mariona pystyt tähän kaikkeen...
Vai pystytkö?
1 tai 2 pelaajaa."
Super Mario lienee tunnetuimpia videopelihahmoja Pacmanin ohella.
Marion kehitti
Shigeru Miyamoto.
Hahmo sai alkunsa
Donkey Kong arcade-kolikkopelissä vuonna 1981, tuolloin vielä "Jumpman"-nimellä.
Pelin menestyksen ansiosta tehtiin jatkona
Donkey Kong Jr. (1982) ja
Donkey Kong 3 (1983).
Mario esiintyi
Juniorissa, mutta ei kolmannessa osassa.
Ensimmäinen oma Mario-arkaadipelinsä oli
Mario Bros. (1983) ja siinä esiteltiin myös Marion veli Luigi.
Arcade-pelikoneversiosta käännetty 8-bittisen
Nintendon eli
NES-versio julkaistiin vuonna 1985.
Suomessa vuokralla peli tunnettiin myös nimellä
Original Mario Bros. (1989)
ja "putki-Marioksikin" peliä tituulerataan.
Peli julkaistiin myös monille muille laitteille, kuten
Commodore 64, Amstrad CPC, Apple ][, Atari 2600, Atari 5200, Atari 7800 ja ZX Spectrum.
Alkuperäisen arcade-kabinettipelin pelisuunnitteluun kaksinpelimoodeineen saatiin
vaikutteita
Joust-videopelistä (1982), joka tulikin mieleen kun ensi kertaa pelin päälle laitoin.
(
Joust oli minulle alunperin tuttu PC:llä VGA-faniversion kautta 90-luvulla.)
Mario Bros.:in lisäksi Mario esiintyi muissakin "black box"-sarjan peleissä
kuten
Pinball (1986 Euroopassa) ja
Wrecking Crew (1987 Euroopassa).
Mario Bros.:in varsinainen jatko-osa
Super Mario Bros. julkaistiin
Famicomille Japanissa vuonna 1985 ja
Nintendo Entertainment Systemille Yhdysvalloissa 1985 ja Euroopassa – Suomi mukaan lukien – 1987.
Suomi-vuokrapelinä se ilmestyi 1989 R-kioskilta vuokrattavaksi mustakoteloisena.
Tässä hieman myöhemmässä uusintajulkaisussa, värikkään iloisen kirkkaassa niin sanotussa "pinkissä boksissa",
on hupaisa elokuvajulistemainen kansi –
"Starring SUPER MARIO, Written by NINTENDO BROS, directed by MARIO SPIELBERG" jne.
Super Mario Bros. lienee yksi historian eniten pelattuja videopelejä maailmanlaajuisesti.
Se on oma Mario-suosikkini. Joskin
Super Mario Bros. 3 on yksi kehittyneimpiä ja monipuolisimpia
NES:in pelejä ja
Super Mario Bros. 2 on toisiin osiin verrattuna
hauskan omaperäinen tyyliltään, johon liittyykin omat historiansa.
Näistä jatko-osista toiste lisää.
Mutta yksinkertainen on kaunista ja siksi eniten tulee edelleen ykkös-Mariota tahkottua.
Ensimmäinen kenttä yhdellä silmäyksellä.
Super Mario Bros., tuttavallisesti
SMB, on ajaton klassikko ja sen pariin palaa aina
uudelleen ja uudelleen. Se on myös hyvin koukuttava.
Alkuun vain juoksin päättömästi niin lujaa kuin pääsin, ehkäpä
Segan Sonicin innoittamana.
Mutta tässä pelissä pelkästään se ei käy, vaan harkintaa ja taitoa pitää olla mukana (jota tietysti
Sonicissakin
tarvitaan).
Pikselit heräävät eloon. Ohessa potretti "kaks-ja-puol-dee"-Mario-maskotistani
ja yläoikealla pilvimies.
|
Peli sisältää warppeja eli myöhempiin maailmoihin pystyy hyppimään oikopolkuja pitkin.
Välillä tiiliskivistä löytää pavunvarsia, joita pitkin pääsee rentouttaviin pilvimaisemiin
kolikkoja keräämään. Tällainen maailma voisi puolestani olla oma pelinsä, jossa
vain pompitaan ja kuullaan rauhoittavaa kolikon kilskettä ilman aikarajaa, stressiä ja vastuksia.
Haastetta riittää sopivassa vaikeuskäyrässä alun helpoista kentistä pikku hiljaa vaikeutuen.
Vesikenttä 2-2 on mukavaa vaihtelua. Meduusat ovat aika ärsyttäviä, koska ne seuraavat tarkasti
pelaajan liikkeitä.
Kahdeksannen maailman kentät alkavat olla hankalia.
8-1:ssä on todella kova kiire,
8-2:ssa tykit alkavat laulaa joka suunnasta ja
8-3:ssa riittää tykkejä ja hankalia vasaroita heitteleviä kilpikonnia
(vinkki: älä pysähdy! Tietenkin harkintaa tarvitaan).
Viimeisessä 8-4:ssä on monimutkaisehko putkistolabyrintti ja iso vihollisarmada odottamassa.
|
Super Mario Bros. on retropeliklassikoiden hallitsevia kuninkaita.
Niille jotkat ovat ekan Marion kalunneet puhki, niin samalla ensimmäisen osan tyylillä ja grafiikalla
uusia kenttiä ja haastetta kaipaavat voivat tutustua
Super Mario Bros.: The Lost Levelsiin.
Lost Levels löytyy graafisesti päivitettynä versiona Super Nintendon
Super Mario All-Stars (1993) -pelistä.
Lost Levelsin alkuperäisen Japani-julkaisun pelityyli ja graafinen ilme on vastaava ensimmäisen
Marion kanssa,
mutta kenttiä ja peliä on huomattavasti vaikeutettu.
Siksi se julkaistiinkin alunperin vain Japanissa
varsinaisena
Super Mario Bros. 2:na, koska arveltiin
että se olisi liian vaikea ulkomaisille pelaajille.
Vinkkejä Super Mario Bros.:iin
A) Tiesitkö -1 kentästä? Se on päättymätön vesimaailma.
Sinne pääset kun kentän 1-2 lopussa rikot putken yltä katsottuna
toisen ja kolmannen tiiliskiven.
Monen yrityksen jälkeen Mario saattaa päästä seinän läpi.
Mene äkkiä putkeen 2 tai 3.
Temppu saattaa olla haastava enkä ole vielä itse sitä kokeillut.
Vinkki lienee tullut tunnetuksi Nintendo Power -jenkkilehden numerosta #3
(kiitos näytekuvasta Legends of Localization).
B) Pelissä on myös piilotettuna jatko-mahdollisuus, josta itse olin autuaan tietämätön
ihan viime aikoihin asti. Tämän avulla voi jatkaa peliä samasta maailmasta mihin peli loppui.
Vinkki on helppo, sillä "GAME OVER"-ruudun jälkeen alun valikkoruudussa
paina vain A-näppäin pohjaan ja perään Start-nappulaa.
Nyt peli alkaa sen maailman ensimmäisestä kentästä, johon viimeksi jäit
ja vieläpä uusilla elämillä! Tämän oppiminen säästää jatkossa monia ärräpäitä ainakin omalla kohdalla.
C) Warppaus-kohdat löytyvät kentistä 1-2 ja 4-2.
D) Tiesitkö muuten miksi välillä kentän läpäistessä tulee ilotulitus linnasta?
Kun aikalaskurin viimeisenä numerona on 1, 3 tai 6 hypätessäsi lipputankoon,
niin siitä seuraa ilotulitus.
E) Pelissä on myös 256 "salakentän" mahdollisuus. Kyseinen aihe on kuitenkin sen verran laaja
ja monimutkainen, että annan linkin puhua puolestaan.
Lost Levelsiä olen hieman kokeillut, mutta itselleni riittää vielä
ensimmäisessäkin
Super Mariossa haastetta.
Toistaiseksi olen päässyt 8-4:n eli viimeisen kentän loppupuolelle, mutta
lentokalat pääsivät viimeksi yllättämään.
Päivitän tänne kun toivon mukaan vielä jossain vaiheessa pääsen pelin läpi.
PS. Kuriositeettina mainittakoon vielä ensimmäisestä
Super Mariosta Famicom Disk Systemille tehty virallinen promootio-peli
All Night Nippon Super Mario Bros (1986).
Tässä
Fuji Televisionin julkaisemassa keräilyharvinaisuudessa
vihollis-spritet korvattiin japanilaisten radiokanavan julkkisten karikatyyreillä.
Kenttiäkin on muokattu ja vaihdettu.
Peliä painettiin muutama tuhatta kappaletta ja sitä jaettiin radio-ohjelman palkintona.
PPS. Yksi eriskummallisimmista japanilaisista Marioon liittyvistä vanhoista peleistä on
I Am a Teacher: Super Mario Sweater (1986) Famicom Disk Systemille – kutomissimulaattori.
Pelissä siis suunnitellaan kutomaan paitoja ja hahmojen kuten Mario, Luigi, prinsessa Peach ja Bowser kuvia.
PPPS. Toisin kuin mustakoteloisessa versiossa, tässä vuokrapelin uusintajulkaisun
takakannen kuvauksessa ei sanallakaan mainita, että pelin tavoite on pelastaa Prinsessa Peach (hänet tunnetaan myös nimillä
Prinsessa Toadstool, Prinsessa Kantarelli ja Prinsessa Kultakutri).
Noo, kyseinen juonihan on pitkälti kulissia itse tasohyppelöinnille.
Vaikka antaahan se mukavan säväyksen ja motiivin kaikelle toiminnalle.
MUUTA:
Tässä Super Mario Bros. -animaatiosarjojen Suomessa julkaistuja VHS-videokansia.
Voit jättää tästä kommentin (voit myös lähettää sähköpostia).
|